Föreningen L Laurins
motorinnehav okt 2004 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr |
Fabrikat |
Typ |
Cylindrar |
Hkr |
Motornr |
Årtal |
Kondition-Status |
|
1 |
Skandia |
21A |
1 |
5 |
14922 |
1925 |
Körbar. Tillhör försäkringsbolaget Skandia. |
|
2 |
Skandia |
21A |
1 |
5 |
223086 |
1950 |
Körbar. Tillhör "jullen". |
|
3 |
Skandia |
21A |
1 |
5 |
222442 |
|
Körbar. |
|
4 |
Skandia |
23A |
1 |
8 |
|
30/40-tal |
Från Sämstad. Renoverad och körbar. |
|
5 |
Skandia |
13A |
1 |
10 |
224217 |
1952 |
Från Kornö. Renoverad och körbar. |
|
6 |
Skandia |
13S |
1 |
10 |
|
|
Från Bornö i Gullmaren. Renoverad och körbar. |
|
7 |
Skandia |
31S |
1 |
5 |
5844 |
1914 |
Från Hedekas. Renoverad och körbar. |
|
8 |
Skandia |
31B |
1 |
7 |
15388 |
1926 |
Från Orust. Nya kannringar. Körbar. |
|
9 |
Skandia |
120B |
1 |
23 |
225120 |
1956 |
Från Gräddö. Renoverad och körbar. |
|
10 |
Skandia |
485A |
4 |
300 |
223071 |
1950 |
HARRYS motor. |
|
11 |
Seffle |
14SF |
1 |
8 |
10059 |
1961 |
HARRYS hjälpmotor |
|
12 |
Seffle |
225S |
2 |
80 |
2922 |
1932 |
Från Vänern-Sandinge. Renovering planeras. |
|
13 |
Bolinders |
VV3 |
2 |
15 |
17600 |
|
Från Dalarna. Körbar. |
|
14 |
Vänern |
|
1 |
7 |
2628 |
1955 |
Från Orust. Genomgången, ej körbar. |
|
15 |
Ideal |
|
1 |
3-5 |
|
20-talet |
Från Orust. Genomgången, ej körbar. |
|
16 |
Robur |
|
1 |
7/8 |
|
omk 1940 |
Renoverad och körbar. Tillverkad i Lysekil. |
|
17 |
Robur ? |
|
|
|
|
|
Ej renoveringsbar. |
|
18 |
Skandia |
71 DLS |
1 |
3 |
60843 |
|
Från Munkedal. 2-takts diesel. Körbar. |
|
19 |
Skandia |
VLD5B |
1 |
6 |
12349 |
50-tal |
Från Orust. 4-takts Berg-Skandia diesel. |
|
20 |
Skandia |
14A |
1 |
15 |
|
195? |
Från Stillingsön. Delvis renoverad. |
|
21 |
Skandia |
14A |
1 |
15 |
|
|
Ej renoveringsbar. Visningsobjekt. |
|
22 |
Seffle |
S 20SV |
1 |
25 |
|
50-talet |
Från Grundsund. Renovering pågår. "Oljeberget" |
|
23 |
Skandia |
23A |
1 |
8 |
|
|
WIAB-motorn. Ej körbar. |
|
24 |
Skandia |
13A |
1 |
10 |
|
Från Tossene. Delar saknas. |
|
25 |
Solo |
S-31K |
1 |
4 |
F215612 |
50-talet? |
Ej renoverad men förmodligen körbar. |
|
26 |
Skandia |
52S |
2 |
30 |
18953 |
1934 |
Från Hallstavik. Renoverad och körbar. |
|
27 |
Skandia |
23S |
1 |
8 |
221659 |
1944 |
Från Hultsfred. Körbar. Placerad på vagn. Lars M m.fl. |
|
28 |
Skandia |
180A |
1 |
75 |
223377 |
1951 |
Från Strömstad. Renovering pågår. |
|
29 |
Björnmotorn |
|
1 |
5 |
231 |
1930 ca |
Från Strömstad. 500v/min. Lidköping motorfabrik. |
|
30 |
Seffle |
SF15FV |
1 |
10 |
7141 |
1950 ca |
Ej renoverad. |
|
31 |
Skandia |
22A |
2 |
15 |
18481 |
1932 |
Från Staleby. Körbar. Ovanlig motortyp. |
|
32 |
Skandia |
41X |
1 |
10 |
16343 |
1927 |
Från England-Snowden. Körbar. |
|
33 |
Skandia |
81 |
1 |
18 |
|
|
Från Bokenäs. Ej renoveringsbar. Visningsobjekt. |
|
34 |
Skandia |
4D60S |
4 |
66 |
60787 |
1940-tal |
Från Gullbergskajen. 2-takts diesel. Ej körbar. |
|
35 |
Seffle |
SF17S |
1 |
15 |
|
|
Stationär. Cylinder dålig. Ej körbar. |
|
36 |
Skandia |
F35 |
6 |
460 |
|
1961 |
Från fiskebåten Nolsö. Översyn pågår. Körbar. |
|
37 |
Skandia |
2FD25 |
2 |
17 |
|
1958 |
Från Blidö. 4-takts Berg-Skandia. Körbar? |
|
38 |
Bolinders |
W7 |
1 |
25 |
39870 |
1950 ca |
Från Arvika. Med generator. Körbar. |
|
39 |
Skandia |
281S |
1 |
53 |
220854 |
1939 |
Från Hälsingborg. Med generator 350v/min. |
|
40 |
Skandia |
290A |
2 |
210 |
|
|
Från Sturkö. Ej kompl. Rostig. Visningsobjekt. |
|
41 |
Skandia |
81A |
1 |
25 |
220913 |
1940 |
Tillhör lotsbåten Cornelia. Körbar. |
|
42 |
Skandia |
161B |
1 |
30 |
15770 |
1929 |
Från Köping. Tidigare lotsbåt i Havstenssund. |
|
43 |
Sv. Flygmotor |
|
4 |
150 |
|
1955 |
Boxermotor TROLLET. Luftkyld. Licenstillv. Körbar. |
|
44 |
Lidan |
A12 |
1 |
12 |
2450 |
50-tal |
Från Rönnäng. 500v/min. Körbar. |
|
45 |
Seffle |
13FV |
1 |
5 |
|
1949 |
Från Hunnebostrand Christian Eklund. |
|
46 |
Grundel |
|
1 |
2-3 |
|
1940-tal |
Från Arvika. Tillv. i 6-8 exemplar. 2-takts motor. |
|
47 |
Erion |
|
1 |
3-4 |
|
|
2-takts bensinmotor. |
|
48 |
Archimedes |
|
1 |
3 |
|
1940-tal |
Aktersnurra från Smögen E. Bäck. Körbar. |
|
49 |
Bolinders |
DW3 |
1 |
10 |
|
1940-tal |
Från Uddevalla. 2-takts diesel. |
|
50 |
Götaverken |
G-5 |
5 |
300 |
3898 |
1980 |
Ny 4-takts dieselmotor. C:a 20 ton. |
|
51 |
June-Munktell |
752MV |
2 |
150 |
|
1939 |
DONALDAS motor. Gåva från Dick Johansson. |
|
52 |
Archimedes |
B-22 |
2 |
|
5540608 |
|
Aktersnurra. Troligen körbar efter genomgång. |
|
53 |
Solo |
G-3 |
1 |
3 |
|
1930-tal |
2-takts bensin. Gåva från Alfred Hjelm. Körbar. |
|
54 |
? |
|
1 |
2-3 |
|
30-40 tal |
Från Sandviken. Liten bensinmotor. Curt Carlson. |
|
55 |
Skandia |
290A |
2 |
210 |
222708 |
1948 |
Ekenäs varv. Från minsveparen TJÖRN. Renov. pågår. |
|
56 |
Skandia |
113A |
1 |
30 |
18632 |
1934 |
Skrot-Emil Norrköping. |
|
57 |
Berg |
MT |
2 |
|
650 |
|
Bensinmotor. Bergbolagen. |
|
58 |
Archimedes |
|
2 |
|
|
|
Aktersnurra 2-cyl. Från Karl-Willy. Dåliga cylindrar. |
|
59 |
Archimedes |
|
1 |
|
|
|
Aktersnurra 1-cyl. Från Karl-Willy. |
|
60 |
Bernard |
W2 |
1 |
5 |
434613 |
1950-tal |
Från Fjällbacka. Bensinmotor. Cementblandare. |
|
61 |
Penta |
F1 |
1 |
3,5 |
|
1940-tal |
2-takts bensinmotor. Tillv. på Skandiaverken. |
|
62 |
Ideal |
|
1 |
10-12 |
De Waern |
1950-tal |
2-takts dieselmotor. Gåva från Mats Anhmark. |
|
63 |
Robur |
|
1 |
8 |
|
1930-tal |
Ej komplett. Gåva från Arne Lang. |
|
64 |
Skandia bland. |
|
1 |
7-8 |
|
|
Skandiadelar 23A + annan cylinder mm. |
|
65 |
Skandia |
21A |
1 |
4-5 |
14287 |
1923 |
Från Västerås. Med droppsmörjning. |
|
66 |
Elektrolux |
E7 |
1 |
3-4 |
2101915 |
|
Aktersnurra. |
|
67 |
Solo |
S21K |
1 |
2 |
25402 |
|
Från Mellerud. 2-takts bensin. Peter Olsson. |
|
68 |
Lister |
|
3 |
18 |
|
1963 |
Luftkyld dieselmotor 1500v/min. |
|
69 |
Hatz |
|
1 |
|
|
|
+generator. Från Marlene fiskebåten ÖCKERÖ. |
|
70 |
Hatz |
|
1 |
|
|
|
Med bädd o generator. Bergö fiskebåt Öckerö. |
|
71 |
Deutz |
|
1 |
|
Luftkyld. Gåva från Hönö motorservice. |
|
72 |
Skandia |
14 |
1 |
15 |
|
I delar. Gåva från Pythagoras Vänner. |
|
73 |
Skandia |
92S |
2 |
50 |
|
|
Från Småland. Renoverad och körbar. |
|
74 |
Skandia |
21A |
1 |
5 |
16141 |
1926 |
Frislagsregulator. Körbar. Arne Benjaminsson. |
|
75 |
Solo |
G-3 |
1 |
3 |
5075 |
|
2-takts stationär. Arne Benjaminsson. |
|
76 |
Penta |
K-22 |
2 |
10 |
88924 |
1945 ca |
Tillverkades på Skandiaverken. Lars Melkersson. |
|
77 |
Gyro |
|
1 |
3,5 |
|
Slidstyrning 2-takt. Bo L Hjort Stockholm. |
|
78 |
Grästorp |
|
1 |
2 |
51 |
1930-tal |
2-takts bensin. Bröderna Forsells Mek. Verkstad. |
|
79 |
Solo |
H-41 |
1 |
4 |
|
1950 ca |
4-takts. Renoveringsbar. G Wallin Brastad. |
|
80 |
Munktell |
|
1 |
10 |
2824 |
1915 ca |
Med vatteninsprutning. |
|
81 |
Seffle |
|
1 |
5 |
2620 |
1931 |
Frislagsregulator. Gåva från Bohusläns museum. |
|
82 |
Wolseley |
WD 2 |
1 |
1,5 |
|
1947 |
Stationär 4-takts bensin. Tillv. I Birmingham. Lars M. |
|
83 |
Deutz |
MA 711 |
1 |
8 |
|
~1935 |
4-takts diesel. Lars M. |
|
84 |
Vänern |
|
1 |
4 |
1699 |
1941 |
Skänkt av Ruben Adolfsson Motorbiten. |
|
85 |
Skandia |
14A |
1 |
15 |
|
50-tal |
Kenneth Svensson Kungshamn. |
|
86 |
Seffle |
S18 |
1 |
13 |
4552 |
1939 |
Med frislagsregulator. Lars M. |
|
87 |
Solo |
H6 |
1 |
5-6 |
14204 |
1939 |
4-takts bensin-fotogen. Peter Ohlsson. |
|
88 |
FRAM |
|
1 |
5 |
1698 |
1913 |
Phytagoras. Jörgen Hallberg Brastad. |
|
89 |
Storebro |
Eureka |
1 |
10 |
2637 |
c:a 1935 |
Från Hede i Härjedalen. Lars M + Phillip S. |
|
90 |
Seffle |
S15FV |
1 |
10 |
9542 |
1958 |
Renoverad 1995. Lars M. |
|
91 |
Skandia |
23A |
1 |
7-8 |
|
40-tal |
Renoverad och körbar. Claes Johansson. |
|
92 |
Berg-Skandia |
14A |
1 |
15 |
225371 |
|
|
93 |
Penta |
U21 |
1 |
5 |
|
40-tal |
Aktersnurra. Genomgången och körbar. Claes J. |
|
94 |
Penta |
U21 |
1 |
5 |
52520546 |
50-tal |
Aktersnurra. Helt ny! Ägare Pelle på Bokenäs. |
|
95 |
Clinton |
J 9 |
1 |
3-4 |
61211 |
sent 50-tal |
Aktersnurra. Gåva till föreningen från |
|
96 |
Penta |
PA20 |
1 |
|
51531370 |
|
Aktersnurra. |
|
97 |
Seagull |
SJP |
1 |
|
688 |
|
Aktersnurra. |
|
98 |
Seagull |
CPCL |
1 |
|
1241F5 |
|
Aktersnurra. |
|
99 |
Seagull |
TCL |
1 |
|
587F6 |
|
Aktersnurra. |
|
100 |
Evinrude |
4301 |
1 |
|
964 |
|
Aktersnurra. |
|
101 |
Skandia |
13A |
1 |
10 |
225964 |
1970 |
Helt ny! Sista 13-motorn som tillverkades. Ägare Tekniska
Museet Sth. |
|
102 |
Skandia |
21A |
1 |
4-5 |
223099 |
1950 |
|
103 |
Bolinders |
W3M11 |
1 |
8-10 |
|
30-tal |
Ägare Peter Ohlsson. |
|
104 |
Munktell |
A |
1 |
10 |
|
|
Från kvarn i Rabbalshede. Körbar. Ovanligt kylverk. |
|
105 |
Björneborg |
|
1 |
|
|
|
Gåva från Rainer Skogberg och Karl-Gustav "Busken"
Lundberg Finland |
|
106 |
Rono |
|
1 |
|
125 |
|
Bensin. Gåva från ???? Gävle |
|
107 |
Gyro |
|
1 |
|
G392 |
|
Bensin. Gåva från Roos. |
|
108 |
FÆRD |
|
1 |
5 |
178 |
1936 |
Bensin. Tillv. i Fredrikstad. Gåva från Claes Antonsson Henån. |
|
109 |
Skandia |
13A |
1 |
10 |
|
|
Renoverad och körbar. Från Per Lundberg. |
|
110 |
Bolinders |
B12S10 |
1 |
25 |
|
|
Lars M + ? |
|
111 |
Bolinders |
R7 |
1 |
10 |
|
1910 |
Rundlöfs patent. Lars M + ? |
|
112 |
Hundested |
|
1 |
39 |
|
1968 |
Lars M + ? |
|
113 |
Målilla |
Typ B |
1 |
30 |
1801 |
1929 |
Liggande motor. Lars M + ? |
|
114 |
Marna |
|
2 |
12 |
|
4-takts bensinmotor. Lars M. |
|
115 |
Krull |
|
1 |
4-5 |
|
30-tal |
Tillv. i Lysekil. Gåva från Per-Olof "Pump-Olle"
Hansson. Renov. planeras |
|
116 |
? |
|
1 |
3-5 |
|
10-20-tal |
Mycket
gammal. Droppsmörjning. Ej kompl. Renov. planeras. |
117 |
Skandia |
61B |
1 |
15 |
18683 |
1934 |
Köpt apr 2006. Från trafikbåten BUSTER i Gbg:s hamn. Är i
delar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|