Kallstartande
Super Skandia-Motor
typ 13 och 14
Skandiaverkens lyckade motortillverkning av de lätta motortyperna 21 och 23 på 5 resp. 8 hkr gjorde att ytterligare motortyper konstruerades på nästan samma koncept. 1935 tillverkades den första motorn av typ 13. Från början kallades den för typ 131 och den 2-cylindriga för 132. Motortyp 131 och 13 är inte identiska. 131:an hade en annan utformning av mellanstycket. Den var på 9- 10 hkr. vid 900-1000 varv per minut. Cyl. Diam. 130 mm och slaglängd 120 mm. Nettovikten var ca. 300 kg.
Den största skillnaden mellan de
tidigare motortyperna var insprutningen av bränslet i cylindertoppen. Den s.k tändkulan
eller tändpluggen hade försvunnit och i stället fanns det en tändring som initierade
förbränningen. 21:an och 23:an hade i och för sig ingen tändkula men man var tvungen
att värma den s. k. tändpluggen med blåslampa eller med hjälp av
MOX-briketter. För att starta en Skandia
typ. 13 användes startpatroner s.k. pluggar.
Insprutningsventilen satt i centrum av toppstycket. Insprutningsventilen kunde justeras
beroende på om motorn skulle startas och bara köras på tomgång eller belastas med full
effekt. Startpatronen uppvärmde tändringen och
motorn kunde startas omedelbart. Viktigt är
att bränslet var pumpat in i spridaren före start. När sedan motorn skulle belastas
under drift så öppnades spridaren.
Centrifugalregulatorn var
skruvhjulsdriven och låg placerad horisontalt bakom cylindern. Trycksmörjapparaten var
av fabrikat ÅSSA. Bränsleförbrukningen var vid full belastning 240 gram per hkr/tim. Under de sista tillverkningsåren
kunde typ 13 utrustas med aluminiumkolvar.
Även kylvattenpumparna förändrades genom åren. Från början var kylvattenpumpen av
kugghjulstyp och tillverkad av mässing. Senare vattenpumpar var av JABSCO fabrikat med
gummi-impeller.
Det fanns olika utföranden av motorn. Typ 13 A med
reversering och 2-bladig propeller. Rattreversering kunde levereras mot tilläggspris. Typ
13 B med backslag och 3-bladig propeller. B versionen fanns även i ett särskilt
utförande som livbåtsmotor. Denna typ kallades för BL och var helt inne-sluten i en
vattentät kåpa. Typ 13 S som var stationär. Dessa motorer kunde även utrustas med
elektrisk glödstift i förbränningsrummet. Kunde också levereras i utförande med
luftkompressor på ena sidan och generator
på andra.
Saraycik, Istanbul Turkiet med Skandia 13 B.
Ett mindre antal 2-cylindriga motorer
tillverkades samtidigt och hade typ nummer 26. En del av dessa motorer var i marint
utförande utrustade med backslag. Andra var av stationär typ och användes som generator
eller till att driva sågar, vedkapar eller jordbruksmaskiner. Ca 18-20 hkr utvecklade
dessa motorer. Thomas Davidsson från Göteborg är
ägare till en 26:a. Den är inte i orginalutförande utan har SEFFLE toppar.
Ca. 2500 motorer av typ 13 har
tillverkats. Omkring 500 stycken exporterades till bl. a. Sydamerika. I mitten på
1960-talet var det slut med serietillverkning av motortypen. Den sist tillverkade motorn
är bevarad på Tekniska Museet i Stockholm. Museet har i sin tur lånat ut motorn till
Målilla Hembygdsmuseum. Föreningen L. Laurin arbetar för att få motorn till Lysekil
och Skandiamuseet.
1973
tillverkade Skandiaverken 2 stycken pumpaggregat med typ 13 S som drivkälla. Detta var
ett projekt i SIDAS regi och pumpaggregaten skulle användas till bevattningsanläggningar
i Dar es Salaam Tanzania.
Kjell Andreasson vid ett av de två aggregat som gick till Tanzania.
Skandia 13 blev en mycket populär motor som kom att användas i mindre snipor och fiske-jullar
både på Väst och Ostkusten. Fortfarande är det en hel del av dessa motorer i drift.
Bara i Lysekilsområdet finns det 5-6 båtar som har denna motortyp som drivkälla.
Tedden i Göteborg har haft en hel del nytillverkning av reservdelar till typ
13 under de senaste åren. Han har även monterat ihop nya motorer som har
egna motornummer.
Skandia motortyp 14 är nästan
identisk med typ 13 med den skillnaden att den är större. 1945 påbörjades tillverkning
av typ 14. Motorn var på 12-15 hkr vid 650- 800 varv per minut. Cylinderdiameter 145 mm
och slaglängd 160 mm. Totalvikt 530 kg.
En av Bassholmensamlingarnas båtar
har en Skandia 14. I Lysekils norra hamn ligger en snipa med en likadan motor. I övrigt
finns det ganska många motorer kvar. Mycket
beroende på att det var en av de sista tändkulemotorerna som tillverkats på
Skandiaverken och mycket reservdelar har
funnits.
År 1953 hade Skandiaverken tagit fram en 2-cylindrig version av typ 14. Den
kallades för motortyp 205. Motorns cylindrar
var gjutna i par och var i övrigt utrustad med elektrisk glödtändning.
Insprutningpumparna var av BOSCH typ och satt ihop med regulatorn akter om
cylindrarna. Smörjapparaten var av fabrikat ÅSSA. Motortyp 205 utvecklade ca. 30 hkr.
1961 tillverkades den sista motorn av typ 205. Ytterst få motorer hade tillverkats av
denna typ?
På
1950-talet utrustades motorerna med kolvar av lättmetall i stället för gjutjärn. Detta
var inte alltid uppskattat av ägarna. Vissa problem uppstod och många bytade tillbaka
till gjutjärnskolvar. Typ 14 fanns att få i
likadant utförande som typ 13. År 1948
kostade en Skandia motortyp 14 A 3275 kr.
1966 var priset 5800 kr. Detta år
tillverkades de sista motorerna av typ 13 och 14.
Stig Einarsson
Materialet hämtat från artikel Lars Melkersson