LÄTTVIKTSMOTORER
TILLVERKADE
PÅ SKANDIAVERKEN
Den första
motorn av lättviktstyp som Skandiaverken tillverkade var typ 21 på 5 hkr och
året var 1920. Den efterföljdes av 23:an på 7-8 hkr, som även fanns i 2-cylindrigt
utförande. I slutet av 1920-talet började man att konstruera lite större 2-cylindriga
tändkulemotorer med tonvikt på just vikt. I många fall skulle dessa
motortyper användas i fordon. Ja, inte
racerbilar precis utan kanske mer vägarbetsfordon av typen vältar eller vägskrapor.
Även i lingrävmaskiner fanns det
tändkulemotorer. Morgårdshammar använde 2-cylindriga Skandia tändkulemotorer på 60
hkr i lingrävmaskiner. Dessa motorer var av typ 213, som inte var av lättvikstyp.
I första
hand var det motortyp 52 och 92 som tillverkades. Typ 52 hade även beteckningen 172 i
typbeteckning under en tid. Typiskt för dessa motorer var de gemensamma cylinderblock.
Motorerna hade även kullager som ramlager. I och med detta så kunde man öka varvtalet på motorn. Allt
sammantaget gjorde att man fick fram en motor som hade relativ hög effekt, men med liten
storlek och låg vikt.
TYP 52 S 2 cylindrar, 30 eff. hkr vid 950 varv
per min.
TYP 52 eller 172.
Omkring 1927-28
hade Skandiaverken tillverkat en 2-cylindrig motor på 25 till 30 hkr. Cylindrarna var
gjutna i par och cylindertopparna var utrustade med tändproppar som måste värmas före
start. Motorerna hade
snabbstarts-brännare som drevs med tryckluft. Motorn startades även med
tryckluft och total starttid med uppvärmning var ca 3 minuter.
Cylinderdiameter
var 170 mm och slaglängd 140 mm. Dessa mått innebar att motorn var överkvadratisk och
hade alltså kortare slaglängd än cylinder-diameter. Varvtalet var som max 950 och eff.
hkr var då 30. En stationär motor vägde ca 740 kg. Bara svänghjulet vägde 110 kg och
hade en diameter av 500 mm. Remskivans
diameter var 340 mm. Bränsleförbrukningen
var 270 g per hkr/timme. Användningsområdet för stationära motorer var förutom
fordon: elgeneratorer, pumpar, stenkrossar, kompressorer, sågar, vinschar mm.
52:an
kunde även fås i marint utförande och då med backslag t. ex. typ 52 B. Eftersom motorn
var ganska kompakt kunde den användas i mindre båtar som t. ex. lotsbåtar, arbetsbåtar
eller liknande. Särskilt vanlig i fiskebåtarna var den inte. Där ville man ha den
vanliga tunga motortypen.
Spridarna
var vridbara och av Skandiaverkens patent och kallades typmodell 27. Dessa satt på sidan
av mellanstycket. När motorn hade startats och skulle belastas så vred man spridarna
till rätt insprutningsläge. Regulatorn var
av centrifugaltyp.
TYP 92 och 94.
Cylindrarna var
gjutna i par och cylindertopparna var utrustade med pluggstart. Alternativet var att
värma cylindertopparnas glödkroppar av koppar med blåslampa. Motorn var
utrustad med luftstart. Startluftventilen satt på en av cylindrarna men på
regulatoraxeln fanns det en en ventil som öppnade på luftledningen när kolven var i
rätt position i cylindern. I övrigt var motorn ganska identiskt med den tidigare
beskrivna 52:an. Ramlagren satt på var sida om vevaxeln. I vevhuset mellan cylindrarna
fanns det endast en packbox som tätade för vevhuskompressionen.
Cylinderdiametern
var 190 mm och slaglängd 180 mm. Motorn utvecklade 50 hkr vid 800 v/min.
Bränsleförbrukningen var ganska låg ca 210 gram per hkr/timma. Totalvikten på på
motorn är 1150 kg. Den marina versionen med backslag vägde 1400 kg. Bara svänghjulet
väger 300 kg.
92:an utrustades
med justerbar spridare och tändring s k typmodell 33, i mitten av 1930-talet. Motortypen
kunde levereras som stationär i landbruk eller med backlslag i marinutförande.
Den
4-cylindriga motorn som kallades 94 finns det bara prisuppgifter på. Troligtvis har det
funnits ritningar och kanske gjutmodeller men om någon motor tillverkades är inte känt.
Effekten på 94-an var 100 hkr och totalvikten ca 2500 kg. Priset på en 92:a var 1935
4700 kronor. Några år senare kostade den 6000 kronor. En 1-cylindrig motor av typ 125 på 50 hkr kostade samtidigt 8550 kronor.
Lättviktsmotorerna var billigare än motsvarande av tung 1-cylindrig typ.
Många av
de stationär motorerna levererades till
Jönköpings Mekaniska Verkstad och användes i JUNE-VÄLTEN. 92:or såldes till bl a
Åkermans Gjuterier för vidare installation i arbetsfordon. Skandiaverken levererade
även 2- cylindriga dieselmotorer av typ 132 DLS på 30 hkr till ett företag som
till-verkade ÅSLING-VÄLTEN.
Lättviktsmotorerna
slutade att tillverkas omkring 1940. Föreningen L. Laurin har en 52:a och en 92:a. I
övrigt finns det ett 10-tal kända motorer runt om i Sverige. De flesta är av stationär
typ.
Stig
Einarsson
Materialet hämtat från
artikel Lars Melkersson