Jojon" |
SKANDIA stationär diesel motor typ 71 DLS 3 hkr |
||
I
början på 1930-talet var det aktuellt för Skandiaverken att konstruera dieselmotorer.
Man hade under 30 års tid tillverkat tusentals motorer av tändkuletyp med bra
konstruktion och hög kvalite´.
|
||
71 DLS 3 hkr 1400v/min med generator |
||
Jojon
var inte den officiella motortypbeteckningen utan ett öknamn som kom till p.g.a. motorns
driftsegenskap. De anställda på Skandia tyckte motorn stod och gick ungefär som en
jojo. Rätt typbeteckning är 71 DS eller 71 DLS. D står för diesel. L =
står för lätt (Light =högvarvig) och S = stationär. Eftersom Skandia hade många års
erfarenhet av 2-taks tändkulemotorer låg det nära till hands att konstruera de nya
dieselmotorerna på samma koncept. 71:an var 1-cylindrig med spolning av förbränningsrummet med vevhuskompression. Insprutningspump och
spridarventil var av fabrikat Bosch. Centrifugalregulatorn satt i svänghjulet och
varvtalet var konstant 1400 per minut. Vevaxeln lagrades i SKF cylindriska rullager. 71:an
användes ganska ofta och till att driva en generator och då ville man ha ett stabilt
högt varvtal. |
||
71 DLS direktkopplad till generator kompl. med tank och kylare |
||
Ladugårdar Många
motorer med generatorer såldes till privatpersoner och installerades i källare eller
ladugårdar. För 60-70 år sen var elektrisk strömförsörjning, särskild i glesbygd,
något man ofta fick ordna själv. Ibland var man fler hushåll som delade på ett
aggregat och då som regel för belysning. Använde man batterier så kunde man ganska
mycket effekt under kortare tidsperioder. Batterierna kunde också användas när
generatorn användes som startmotor. Som tillbehör kunde man få fjärrmanövrerande
start och stoppanordningar. Strömstyrkan varierade, 30 volt, 32 till 45 volt men även
110/160 volt var mycket vanligt. Andra vanliga användningsområden var, vattenpump, mjölkmaskin, vedkap, kylkompressor m.m. Nu användes inte 71:an bara till lands. Många av motorerna placerades ombord i fartyg. De kopplades ihop med luft eller kylkompressorer, generatorer m.m. |
||
Skandia motortyp 71 tillverkades fram till 1966. En av motorerna levererades till
skepparen Bo Eklund Visby den 6 april. Motornummret var 61 282 och priset 1795 kronor. De
sista motorerna levererades under december månad 1966. Det var 6 stycken och köparen var
Teddens Agenturfirma i Göteborg. Motornummret på den sista 71:an var 61 292. Då hade
motortypen tillverkats under 33 år.
|