L. Laurin grundade tillsammans med Karl Forsström Lysekils
Mekaniska Verkstad år 1899. Hösten 1901 hade de ritningarna klara till den första
motorn, en fyra hästkrafters tvåtaktsmotor konstruerad för direkt omkastning.
Våren 1902 var den första motorn klar. Den blev inmonterad i Hydrografisk - biologiska
kommissionens motorbarkass.
Laurin ville gärna få fiskarna intresserade av hans motorer. Genom övertalning lyckades
han få vadlaget Korpen på Smögen att sätta in en motor på 6 hkr. De skulle få
använda motorn gratis under ett år. Var de missbelåtna skulle verkstaden ta ut den på
en natt, så vadlaget inte skulle hindras i sitt fiske. Ville de däremot behålla motorn
skulle de betala 2000 kr.
Experimentet lyckades över förväntan. Flera fiskelag beställde nu motorer. Lysekils
Mekaniska Verkstad var nu från 1904 överlupen med beställningar för fiskebåtar,
bogserbåtar, fraktfarkoster och lotsbåtar.
L. Laurin ledde förtaget fram till 1923.
Skandiamotor
Nr1, 4 hkr, tillverkad 1902. Samt en 6 hkr Skandia tillverkad 1903
tillhörande vadlaget Korpens båt på Smögen.
Båda motorerna har visats på Sjöfartsmuseet Göteborg under flera decennier. År
2010 fick vår förening nöjet att tillsvidare hysa
dessa rariteter i vårt museum.